Värvide psühholoogia: kas ja kuidas värvid meid mõjutavad?

Elu koosneb värvidest, nii eredamatest kui tumedamatest toonidest. Kuigi lokkav rohelus looduses, helesinine taevas või punane liiklusmärk tundub meile tavaline, siis sellegipoolest oleme me tegelikult ümbritsevatest toonidest mõjutatud. Sisekujundajad ja kunstnikud on pikka aega olnud veendumusel, et värvid avaldavad meeleolule, emotsioonidele ja käitumisele märkimisväärset mõju. Ka Hispaania kunstnik Pablo Picasso on öelnud, et värvid nagu ka inimese omadused järgivad emotsioonide muutusi. Thorma armastab värve ja sellepärast uurisimegi natuke lähemalt, milline maagia peitub erinevate värvide taga, kuidas need täpselt töötavad, mida värvid inimese jaoks tähendavad ning milliseid tundeid esile kutsuvad.

Värvid on olulisel kohal kommunikatsioonis – värve saab kasutada tegevusest märku andmiseks, meeleolu ja isegi füsioloogiliste reaktsioonide mõjustamiseks. Muuseas, teatud värve on isegi seostatud kõrgenenud vererõhu, suurenenud ainevahetuse ja silmade väsimusega.

“Colors, like features, follow the changes of the emotions.” – Pablo Picasso.

Värvide ajaloost nii palju, et 1666. aastal avastas Newton, et teatud nurga all lahutab prisma talle peale langeva valge valguse seitsmeks eri värviks: violetseks, indigoks, siniseks, roheliseks, kollaseks, oranžiks ja punaseks. Tänapäeval nimetatakse neid värvusi kromaatilisteks ehk värvilisteks värvusteks. Värvituid värvusi ehk valget, halli ja musta nimetatakse aga akromaatilisteks värvusteks. Newton järeldas oma eksperimendi tulemustest, et kõik värvused, mis pole kaetud valguse spektriga, on moodustunud just nende värvuste põhjal. Osaliselt oli tal ka õigus, sest põhivärve (sinine, punane ja kollane) segades on võimalik saada kõiki teisi värve, kuid teiste värvide segamisel põhivärve saada pole aga võimalik.

Võiks arvata, et värvipsühholoogia on tänaseks risti ja põiki läbi uuritud, kuid üllatavalt kombel nii see ei ole. Küll aga on teadlased teinud mõned olulised avastused ja tähelepanekud värvipsühholoogia ning selle mõju kohta meie meeleolule, tunnetele ja käitumisele. Olgu öeldud, et inimeste tunnetus värvide osas on sageli sügavalt isiklik ning tõlgendusel mängib olulist rolli isiklik kogemus ja kultuuriline taust. Näiteks kui valget peetakse paljudes lääneriikides puhtuse ja süütuse sümboliks, siis idamaades sümboliseerib valge hoopis leina.

Kuigi inimesed suhtuvad värvidesse väga erinevalt, saab toonidele anda teatava universaalse tõlgenduse, millest saadki lähemalt lugeda allpool.

MUST ehk akromaatiline värvus ei olegi tegelikult värv, vaid kõikide värvide tulem. Must tekitab väga kahetisi tundeid, Ühelt poolt on tegemist leina, kurbuse ja kurjuse tooniga, kuid teisalt sümboliseerib must salapära, pidulikkust, luksust, väärikust ja jõudu. Kõrgklassi seas on must olnud pikka aega võimuga seotud. Näiteks preestrid, kohtunikud ja kõrgel kohal figureerivad isikud, kellel oluliseks ürituseks smoking kapis ja musta värvi krediitkaart rahakoti vahel.

VALGE on süütuse, puhtuse, kerguse, ebamaisuse, selguse ja korralikkuse värv. Samuti tuletab see meelde talve, lund, ingleid ja pruute. Valge esindab ka mõõdukust ja vähenõudlikkust. Mõnes kultuuris on valge hoopis surma ja kurbuse värv. Valge on valgusküllane – ühelt poolt valguse, teisalt ka tühjuse värv. Valge muudab teised värvid kirkamaks ja muudab ruumi visuaalselt avaramaks. Kui valget on ümberringi palju, mõjub see pigem tõrjuvalt, steriilselt ja külmalt.

PRUUN tähistab maalähedust, isoleeritust, turvatunnet, stabiilsust, vastupidavust ja jõudu. Pruuni seostatakse kõigega, mis on loomulik või orgaaniline, näiteks puit. Pruun nagu ka teised tumedad toonid, võib seostuda paljude negatiivsete tunnetega nagu kurbus ja üksindus. Samas nähakse pruuni ka soojuse märgina.

PUNANE sümboliseerib kirge, armastust ja iha. Punane annab energiat, iseloomustab pinget, hädaohtu, võimu, tegutsemist, vägivalda, agressiivsust ja seksuaalsust. Uuringud kinnitavad, et punast kandvad inimesed mõjuvad vastassugupoolele atraktiivsemalt. Punasega seostuvad veri, viha ja tuli. Punane loob soojust, sära ja muudab meeleolu koduseks, kuid suurtel pindadel või suurtes kogustes mõjub pigem närvilisena. Punane on stimuleeriv, mistõttu seostatakse seda ka elevusega. Uuringud näitavad, et punase värviga kokkupuutumine või selle kandmine võib tõsta vererõhku, kiirendada ainevahetust, pulssi ja hingamissagedust. Punane värv tõstab teadaolevalt ka söögiisu ja see on ka põhjus, miks on punane restoranides nii populaarne värv.

Muuseas, punane võib olulist rolli mängida ka spordiareenil suurendades võiduvõimalusi. 2004. aasta Ateena olümpiamängudel määrati nelja spordiala – poks, kreeka-rooma maadlus, vabamaadlus ja taekwondo – võistlejatele pisteliselt punane või sinine riietus. Kõigil neljal võistlusel võitsid punases riietuses võistlejad rohkem võitlusi.

ROHELINE – on vaieldamatult Thorma lemmikvärv! Roheline sümboliseerib looduse ilu ja jõudu, värskust, harmooniat, see rahustab ja loob õnnetunnet. Roheline värv võib positiivselt mõjutada meie mõtlemist, suhteid ja füüsilist tervist. Arvatakse, et roheline leevendab stressi, aitab paraneda ja keskenduda. On leitud, et roheline võib parandada isegi lugemisvõimet! Ühes uuringus parandas rohelise valgusega keskkond osalejate lugemisvõimet, punase valgusega keskkond aga pärssis seda. Rohelise rahustav jõud võib olla tingitud seostest loodusega, sest viimane kutsub inimestes esile lõõgastunud olekut.

Rohelise rahustav toime on ilmselt tingitud tema seostest loodusega, mis mõjub inimestele värskendavalt ja lõõgastavalt. Teadlaste sõnul tõlgendab aju rohelist värvi positiivsena evolutsioonist sõltuvalt; varajased inimesed teadsid, et looduses tähistab roheline kohta, kus leidub toitu, vett ja saab peavarju.

KOLLANE köidab tähelepanu, muudab erksaks, annab soojust ja energiat. Kollane on päikese värv, väljendab optimismi, valgustatust, rõõmu, õnne ja arukust. Lugemis- ja kirjutamisraskustega inimeste sõnul on neil abi sellest, kui neid ümbritsevad kollased seinad ja kui tekst on kollasel taustal. Kollane sümboliseerib ühelt poolt ebastabiilsust kuid teisalt spontaansust. Olenevalt olukorrast võib see mõjuda äärmiselt positiivselt tõstest energiat ja pannes tegutsema ent olla ka ärritav ning mõjuda odavalt.

ORANŽ kiirendab vereringet ja seda seostatakse nii tugevate negatiivsete kui ka positiivsete tunnetega. See tähistab entusiasmi, vaimustust, õnne, loovust, sihikindlust, külgetõmmet, edu, julgustust ja ergutust. Oranž suurendab söögiisu ja soodustab seedimist. Looduses tükib oranž esile sügisel kui muutuvad lehed ja valmivad kõrvitsad. Kristluses sümboliseerib oranž täitmatust.

SININE inspireerib ja sümboliseerib rahu ehk just sellepärast, et seostub meile helesinise taeva või sügavsinise veekoguga. Sinised toonid mõjuvad turvaliselt ja pigem konservatiivselt. Sinine värv on eelistatud just meeste seas. Tunnete osas võib sinine tekitada kurbust. Kui mõelda kasvõi Picasso peale, siis tema “sinine periood” kulges üksinduses, kurbuses ja unustuses. Muuseas, paljudes kontorites kasutatakse just siniseid toone kuna uuringud kinnitavad, et inimesed on sinises ruumis palju produktiivsemad. Sinine on küll populaarne värv, kuid kindlasti ei ole see toon isutekitaja. Siniste taldrikute pealt süüakse vähem ja kui mõelda, siis sinist värvi toitu on samuti vähe, meenuvad vaid mustikad ja ploomid. Inimestele seostub sinine mürgiga ja see pole kindlasti asi, mida sisse süüa. Sinine alandab pulssi ja kehatemperatuuri.

LILLA on müstiline ja kuninglik toon. Lillat seostatakse tarkuse, väärikuse, luksuse, loovuse ja sõltumatusega. Lillat kohtab looduses väga harva, mistõttu on see toon hinnas juba sajandeid olles eriliselt armastatud just kuningate poolt. Kuna lillat värvi kangast saadi võrdlemisi keerukate protsesside tulemusel muutus kanga hind kõrgeks ja seda saidki endale lubada vaid kuningad.

ROOSA märgib armastust ja õrnust, kuid mitte kirge. Roosa mõjub tüdrukutele ergutavalt ja poistele rahustavalt. Inimesed seostavad värvi omadustega, mida sageli peetakse naiselikeks, nagu pehmus, lahkus, hoolitsus ja kaastunne. Kuigi roosa rahustavat toimet on tõestatud, on värvipsühholoogia uurijad leidnud, et see efekt ilmneb ainult värviga esmakordsel kokkupuutel. Vanglate interjööris kasutati roosat, et vange rahustada, kuid nagu selgus, siis peale kinnipeetavate harjumist roosa värviga muutusid nad vaat et veelgi ärevamaks.

Eelpool toodu on vaid üldine tõlgendus ja kindlasti on igal inimesel erinevate värvidega isiklik suhe. Thorma on aga tugevalt värvidest kantud ja oleme püüdnud ka bambushambaharjade värvigamma võimalikult rikkaliku hoida. Bambushambaharjad saab aga veelgi isikupärasemaks muuta, kui lased harjale graveerida oma nime või kõnetava sõnumi, ikka selleks, et saaksid oma päeva ainult positiivse noodiga alustada! Anna meile teada, milliseid värve eelistad Sina ja tee sobiv valik Thorma veebikodust SIIN!


Allikas: www.verywellmind.com/color-psychology-2795824